Wednesday, June 15, 2011


Bah...to all the home studio recording fans out there, watch out to these two gears...awesome and recommended to 'must have' in your room.

Ok la...aku mau buka cerita sikit. Selepas aku dapat duit sikit-sikit ni dari hasil side income aku tu...aku pun meng'upgrade beberapa homestudio equipment aku. Maklumlah kerja office hour ni, malam jak baru bulih buat music di homestudio aku di rumah dan kebetulan aku start sibuk balik untuk buat album melayu Candy AF, kumpulan P.O.P (Prince of Pop) under Cat Farish dan a few local artis KDM...jadi perlu equipment yang betul-betul memenuhi tugasan aku ni. hehehe

Pertama sekali, antara equipment yang 'paling' penting dalam music :- Studio Monitor....jadi aku pilih KRK Rockit 6 (gambar sebelah).

KRK Rockit ni mempunyai beberapa siri dan saya spesifik pilih siri Rockit 6 kerana monitor ini memenuhi keperluan saya untuk buat editing dan mixing terutamanya dalam memantau low freq -40Hz kebawah dan high freq 12KHz keatas. Tapi yang paling saya enjoy mixing sekarang ialah sound dari rockit 6 ni memang smooooooth..dan indak fatique (penat) telinga mendangar. Harga pun kira berpatutan untuk monitor studio berstandard commercial ni...dalam RM1,700.00.

Alat kedua ni ialah - Zoom R16 Mixer & Remote Controller. Punya la senang kerja aku sekarang pakai Zoom R16 ni....dia ada satu version lagi R24 yang ada drum pad (tapi indak payah la tu).

Tapi apa yang siok kan...mixer ni ada preAmp untuk guitar dan bass guitar...aku tabik spring dengan mixer ni :). Banyak lagi la dia bulih bikin, especially ready plug-ins nya. Selain itu semua recording pakai SD 32Gb saja. Mixing dan Mastering dengan Zoom R16 ni + Rockit 6 ni memang menyenangkan. Harga RM1,200.00. review selanjutnya pasal R16 ni ada di www.zoom.co/jp/english/product/r16.

No comments: